خواندنی های فیزیک

 

چرا فلزهای براق گسیلنده های بدِ تابش هستند؟

                                                                                                

در مجله ی The Physics Teacher -- April 2007 مقاله ای کوتاه از رونالد بریان ، استاد فیزیک دانشگاه   A&Mتگزاس ، آمده است که در آن با ارائه ی مدلی سعی کرده است به این پرسش پاسخ دهد که : « چرا فلزهای براق گسیلنده های بدی برای تابش اند ؟ » پیش ار آنکه این ترجمه ی مقاله را بخوانید خوب است ابتدا ، جهت یادآوری ، موارد اشاره شده که در ادامه آمده است را بخوانید. 

درج در ادامه مطلب  

 

ادامه مطلب ...

نخستین کتاب درسی فیزیک

نخستین کتاب درسی فیزیک در ایران در سال ۱۲۳۶ خورشیدی (۱۸۵۷ میلادی ) در تهران به صورت چاپ سنگی به طبع رسید. نویسنده کتاب مسیو کرشیش نمساوی ( اتریشی ) استاد توپخانه مدرسه دارلفنون بود. این کتاب توسط میزا زکی خان مازندرانی با عنوان جراثقال و حکمت طبیعی از فرانسه به زبان فارسی ترجمه و در چاپخانه دارلفنون به چاپ رسید. این کتاب با عنوان فیزیک نمساوی شهرت یافت.( نمسه نام پیشین کشور اتریش است و نمساوی منسوب به نمسه است.) 

 

 در مقدمه این کتاب آمده است : ...علم حکمت که در اصطلاح حکمای فرانسه علم فیزیک مصطلح شده است منقسم بر دو قسم است. یکی جراثقال متعلق به حکمت طبیعی است و یکی مواد غیر ممکن الموازنه است . .... این رساله مرکب از چهار باب است . باب اول در نور که مشتمل بر یک مقدمه و چهار فصل است. باب دوم در مغناطیس باب سیم در الکتریسیته و باب چهارم در مبحث حرارت .

این کتاب فاقد هر گونه فعالیتی برای دانش آموز است. به طوری که هیچ گونه پرسش ، تمرین ، مسئله و آزمایش در آن وجود ندارد.

شادروان هوشنگ شریف راده (۱۳۱۶- ۱۳۶۹ ) معلم ، مترجم ، مولف و کارشناس سازمان کتاب های درسی ایران به تنقیح این کتاب همت گماشت و با همکاری خانمها آرمه زرسازی و مهرناز طلوع شمس این کتاب را برای چاپ مجدد آماده کردند و به مرکز نشر دانشگاهی سپردند. امید است پس از سالها تاخیر این کتاب  چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. تا مشخص شود که کتاب های درسی  فیزیک در ایران در یکی دو قرن اخیر  شاهد چه تحولاتی بوده است.

برندگان جایزه نوبل 2007

 

The Nobel Prize in Physics 2007

for the discovery of giant magnetoresistance

به خاطر کشف مغناطو مقاومت عظیم

Peter Grünberg    Albert Fert

Peter Grünberg/1939              Albert Fert/1938 

 

است. »

ادامه مطلب ...