رکورد سرعت انتقال اطلاعات


رکورد سرعت انتقال داده‌ها شکست
 
محققان در میزان انتقال اطلاعات با استفاده از تک پرتو لیزری ، رکورد جدیدی را به ثبت رساندند و توانستند 26 ترابایت اطلاعات را در عرض یک ثانیه انتقال دهند
ادامه مطلب ...

تصویر جسم در دو عدسی همگرا

روش غلط و رایج کتب درسی درمورد تصویر جسم در دو عدسی همگرا
می‌خواهیم تصویر شی‌ء را در دو عدسی همگرا بدست آوریم. روش غلط و رایج در اغلب کتب به این صورت است که گفته می‌شود: ابتدا تصویر شیء را در عدسی اول بدست می‌آوریم و در این حالت موقتاً از وجود عدسی دوم صرفنظر می‌‌کنیم. پس از آن این تصویر را برای عدسی دوم به منزله یک شیء می‌گیریم و تصویر آن را در عدسی به دست می‌آوریم.
ادامه مطلب ...

تلسکوپ

تلسکوپ
 
اختراع تلسکوپ و پس از آن با وجود نظریات دانشمندانی چون راجر بیکن در قرن سیزدهم میلادی، که در آن فکر استفاده از ترکیبی از عدسی هابرای دیدن اجرام دورتر مطرح شد، به نظر می رسد باید نخستین کسی را که موفق به ساخت تلسکوپ واقعی شد،هانس لیپرشی عینک ساز آلمانی دانست که این کار را در سال 1608 میلادی به انجا اخبار این اختراع به سرعت پراکنده شد و گالیله گزارش های آن را در سفری، که یک سال بعد به ونبز رفت، شنید. گالیله تلسکوپ دست ساز خود را در سال 1906 ساخت و نخستین منجمی شد که با تلسکوپ آسمان را کاوید.
ادامه مطلب ...

تصویر سرچشمه جوانی کیهانی


تصویر سرچشمه جوانی کیهانی
 
تلسکوپ هابل آنچه دانشمندان آن را سرچشمه حقیقی جوانی، از نوع کیهانی می نامند را در تصاویر جدیدی که به ثبت رسانده آشکار کرده است.

ادامه مطلب ...

لیزر و ویژگی های آن

بدون شک یونانی ها اولین قومی بودند که به توضیح نور و اینکه اشیا چگونه دیده می شوند پرداختند. مدتها بعد تجربه های علمی، دو نظریه را راجع به نور مطرح ساخت. اولین نظریه مرتبط با نظریه ذره ای نور است که ابتدا توسط نیوتن مطرح گردید، وی پیشنهاد کرد که نور شامل جریانی از ذره است که از قوانین دینامیکی حرکت که خود از بنیان گذار آن بود تبعیت می کند. دومین نظریه توسط هوک و هویگنس پیشنهاد شد که فرض کردند که نور دارای طبیعت موجی است.
ادامه مطلب ...