زیباترین عکسهای نجومی هفته

مجله نشنال جغرافی همانند هفته های گذشته گزیده ای از زیباترین تصاویر نجومی مربوط به 7 روز گذشته را منتشر کرده است که در میان آنها می توان به ویژه از تماشای مه- کمان رویایی قطب شمال، کهکشان حبابها و نگین های کیهانی لذت برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در گزیده عکسهای این هفته که مجله نشنال جغرافی طبقه بندی کرده است تصاویری از تلسکوپهای فضایی هابل، چاندار و اسپیتزر دیده می شوند.

نگین های کیهانی- ستارگان بسیار عظیم در رنگهای جواهر- مانندی در این تصویر جدید از سحابی NGC 281 می درخشند. این عکس را ناسا از ترکیب اطلاعات جمع آوری شده توسط رصدخانه فضایی پرتوهای ایکس چاندار و تلسکوپ فضایی اسپیتزر تهیه کرده است.
ستارگان با جرم بالا اغلب به سختی دید می شوند چرا که در فاصله بسیار دوری از زمین قرار دارند و توده های گاز و گرد و غبار کهکشان ما مانع رسیدن نور آنها به زمین می شوند. اما NGC 281 در بالای سطح کهکشانی قرار دارد و به همین دلیل ستاره شناسان توانستند یک چشم انداز باز از ستارگان این سحابی را که در فاصله 9 هزار و 200 سال نوری از زمین قرار دارد ارائه کنند.

شفق قطبی از بالا- این عکس که روز دوشنبه هفته گذشته از ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده است یک شفق سبز را نشان می دهد که با یک باند قرمز از نور احاطه شده است. شفقها زمانی تولید می شوند که ذرات باردار خورشید به اتمهای اتمسفر زمین برخورد کنند. رنگهایی که در اثر این پدیده ایجاد می شود بستگی به نوع آن اتمها دارد. به طوریکه اکسیژن معمولاً نورهای سبز تولید می کنند اما اکسیژن کم انرژی و اتمهای نیتروژن می توانند شراره های قرمز بسازند.
چهره "شانگری- لا"- تیتان، قمر زحل در این عکس جدید کاوشگر مدارگرد کاسینی در مقابل حلقه های این سیاره قرار گرفته است.

این چشم اندار، منطقه ای تاریک بر روی تیتان را نشان می دهد که "شانگری- لا" نام دارد. این منطقه در شرق منطقه فرود کاوشگر Huygens قرار دارد.
در اواخر سال 2004 کاوشگر Huygens از کاسینی جدا شد و در ژانویه 2005 در سطح تیتان فرود آمد. در طی فرود و نشستن Huygens، این فضاپیما به مدت 4 ساعت اطلاعات با ارزشی را ارسال کرد.
کهکشان حبابها- حبابهای صورتی از گازهایی سوزانی که شکل نامنظم کهکشان کوتوله Holmberg II را در تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل نقطه گذاری کرده اند.
این حبابها زمانی که ستارگان بسیار عظیم می میرند و ابرنواخترها را می سازند تشکیل می شوند و مواد داغ و سوزان را با شوکهای خشنی به بیرون پرتاب می کنند.
این کهکشان کوچک، تکه ای از مناطق متراکم تشکیل ستارگان است که می تواند در محدوده ای به وسعت هزاران سال نوری گسترده شوند.
مه- کمان شمالی- یک عکاس "پل ساودرز" در سواحل "ازوالبارد" در نروژ که سوار بر قایق ماهیگیری بود این تصویر زیبا را از این مه- کمان نادر گرفت. "مه- کمان" پدیده ای مشابه رنگین کمان است و زمانی ظاهر می شود که نور خورشید درحال عبور از قطرات کوچک مه منکسر شود.

قالب ریزی از یک "ابَر زمین"- این طرح هنری تفاوتهای میان زمین (سمت چپ) و یک "ابَر زمین" (سمت راست) را نشان می دهد. این سیاره که "55 چنگار " نام دارد در سال 2004 کشف شد. این دنیای بیگانه در فاصله نزدیکتری از فاصله عطارد تا خورشید به دور ستاره خود می چرخد و هر سال آن کمتر از 18 ساعت به طول می انجامد.
55 چنگار یک سیاره بسیار متراکم و سنگی است. تازه ترین رصدهای تلسکوپ فضایی اسپیتزر نشان می دهد که این سیاره با جرمی معادل 7.8 برابر زمین، بزرگتر از آن چیزی است که تاکنون تصور می شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد