دورترین رصد هابل

در تازه‌ترین شاهکار تلسکوپ فضایی هابل، دوربین دید گسترده3 توانست دورترین اجرام عالم را در نور فروسرخ به تصویر بکشد. این اجرام زمانی وجود داشته‌اند که تنها 600 میلیون سال از عمر عالم می‌گذشت،

[ نجوم و اخترفیزیک ]

در ادامه مطلب..

تلسکوپ فضایی هابل که اردیبهشت ماه برای آخرین بار تعمیر و به‌روزرسانی شد، موفق شد پرتوهای فروسرخ دورترین اجرام عالم را ثبت کند. کم‌‌نورترین و سرخ‌ترین اجرامی که در این تصویر دیده می‌شوند، کهکشان‌هایی هستند که در ششصد میلیون سالگی پس از مهبانگ تشکیل شده‌اند و روشنایی آنها یک میلیارد بار کم‌تر از توان بینایی چشم انسان است. تاکنون هیچ کهکشانی در این دوران از عالم مشاهده نشده بود.



این تصویر که در اوایل شهریور امسال گرفته شد، فراژرف2009 نام گرفته و برای تهیه آن، هابل به صورت فلکی کوره نشانه رفت؛ دقیقا همان جایی که در زمستان 2004 / 1382 به آنجا نشانه رفت و توانست تصویر مشهور فراژرف هابل را ثبت کند.
 فیلم زیر، نمایی از منطقه هدف هابل را در آسمان شب نشان می دهد که به تدریج به محدوده مورد نظر زوم می کند.
تصویر فراژرف هابل با استفاده از دوربین‌های پیشرفته نقشه‌برداری، ACS و دوربین و طیف‌نگار فروسرخ NICMOS و نوردهی یک میلیون ثانیه ثبت شد؛ درحالی‌که دوربین پیشرفته دیدگسترده 3، WF3 این امکان را در اختیار اخترشناسان قرار داد که تنها با استفاده از یک دوربین که پرتوهای فرابنفش تا فروسرخ را ثبت می‌کند، و صرف زمان نوردهی 48 ساعت طی ده روز، یعنی یک‌ششم زمان سابق؛ تصویری بهتر و دقیق‌تر از قبل را بدست آورند.
به دلیل انبساط روزافزون عالم، هرچه جسمی از ما دورتر باشد، سرعت دورشدنش نیز از زمین بیشتر است. به همین دلیل، پرتوهایی که از اجرام بسیار دوردست منتشر می‌شوند، به‌قدری کشیده می‌شوند که وقتی به زمین می‌رسند، در محدوده فروسرخ قرار می‌گیرند و دیگر نمی‌توان این اجرام را در پرتوهای مریی یا فرابنفش مشاهده کرد.

دوربین دید گسترده 3 برای تهیه این تصویر، سه باز از این منطقه عکس‌برداری کرد؛ هر بار به مدت 16 ساعت و با استفاده از یکی از فیلترهای فروسرخ 1.05 میکرومتر، 1.25 میکرومتر و 1.6 میکرومتر. سی.سی.دی دوربین هابل برخلاف دوربین‌های عکس‌برداری موجود در بازار، رنگی نیست و شدت نور عکس را اندازه‌گیری می‌کند. بنابراین، تصاویر ارسالی هابل در هر فیلتر، خاکستری است.

اخترشناسان پس از دریافت و پردازش این تصاویر، آنها را با رنگ‌های کاذب رنگ‌آمیزی کردند؛ بدین‌شکل که تصویر پرتوهای 1.05 میکرومتری را آبی، پرتوهای 1.25 میکرومتری را سبز و پرتوهای 1.6 میکرومتری را قرمز رنگ کردند و با ترکیب آنها، تصویر نهایی را که مشاهده کردید، بدست آوردند.

منبع:khabaronline

ارسال:جواد رحیمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد