پروفسور لطفی زاده برنده مدال بنجامین فرانکلین شد

لطفعلی عسکرزاده، مشهور به لطفی ع. زاده استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیا و بنیان‌گذار نظریهٔ منطق فازی (Fuzzy Logic) است. در بخش یادکرد منابع اکثر متون فنی مربوط به منطق فازی نام او به صورت «Zadeh» ذکر می‌شود. گرچه «زاده» تنها بخشی از نام خانوادگی اوست، او تمام مقالاتش را با نام Lotfi A. Zadeh چاپ کرده است و با نام Zadeh مشهور است.



در ادامه مطلب

یو در سال ۱۹۲۱ میلادی در شهر باکو در جمهوری آذربایجان متولد شد. پدرش روزنامه نگاری ترک و ایرانی و اهل اردبیل و مادرش اهل روسیه بود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران (دبیرستان البرز) و تحصیلات عالی را در دانشگاه تهران انجام داد.

لطفی زاده در امتحانات دانشگاه تهران مقام دوم را کسب نمود در سال ۱۹۴۲ رشته الکترونیک را در این دانشگاه با موفقیت به پایان رساند و در طی جنگ دوم جهانی برای ادامه تحصیلات به دانشگاه فنی ماساچوست (ام.آی.تی) در آمریکا رفت و در سال ۱۹۴۶ بود که درجه کارشناسی ارشد را در مهندسی برق دریافت کرد. در ام.آی.تی و دانشگاه کلمبیا به تحصیل ادامه داد.
پژوهش تخصصی



بازنشستگی


پروفسور لطفی زاده به طور رسمی از سال ۱۹۹۱ بازنشسته شده است، وی مقیم سانفرانسیسکو است و در آنجا به پروفسور «زاده» مشهور است. پروفسور لطفی‌ زاده به هنگام فراغت به سرگرمی محبوبش عکاسی می‌پردازد. او عاشق عکاسی است و تاکنون شخصیت‌های معروفی همچون رؤسای جمهور آمریکا، ترومن و نیکسون، رو به دوربین وی لبخند زده‌اند. سرگرمی دیگر پروفسور لطفی زاده HI FI است. او در اتاق نشیمن خود بیست و هشت بلندگوی حساس تعبیه نموده تا به موسیقی کلاسیک با کیفیت بالا گوش کند.

سوابق و افتخارات


پروفسور لطفی زاده دارای بیست و پنج دکترای افتخاری از دانشگاه‌های معتبر دنیاست، بیش از دویست مقاله علمی را به تنهایی در کارنامه علمی خود دارد و در هیأت تحریریه پنجاه مجله علمی دنیا مقام «مشاور» را داراست. وی یکی از پژوهشگرانی است که دارای بیشترین یادکرد (Highly-Cited) در مقالات علمی دنیا می‌باشد. با توجه به نقش منطق فازی در پیشرفت‌های نظری و عملی علم، نام پروفسور زاده در کنار فیلسوفان تاریخ علم ازجمله ارسطو (بنیانگذار منطق صفر و یک) و افلاطون ثبت شده است. او با فی زاده ازدواج کرده و دو فرزند از جمله نورم زاده دارد.
وی هفته پیش، مدال بنجامین فرانکلین 2009 را بخاطرتوسعه ماشین های خودکار و هوش مصنوعی دریافت نمود.


وی در دانشگاه کلمبیا با تدریس در زمینه «تئوری سیستم‌ها» کارش را آغاز کرد. سپس به تدریس در چند دانشگاه معتبر آمریکا پرداخت. در سال ۱۹۵۹ به برکلی رفت تا به تدریس الکتروتکنیک بپردازد. از سال ۱۹۶۳ ابتدا در رشته الکتروتکنیک و پس از آن در رشته علوم کامپیوتر کرسی استادی گرفت.

نظرات 2 + ارسال نظر
دارا دالوندی سه‌شنبه 28 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 06:48 ب.ظ http://newsofcomputer.blogfa.com

سلام
درخواستم اینه که اگه میشه:
چند تا کمک در باره ی فورمول های فیزیک اول دبیرستان توی وبلاگ قرار بدید(برای درک بهتر موضوعات)
با تشکر و سپاس فراوان

انشااله بزودی این کار را میکنم
اگر فرمول خاصی مد نظر شماست یا در مورد موضوع خاصی مشکلی داشتی در خدمت شما هستم
به بابا هم سلام برسان

دارا دالوندی سه‌شنبه 28 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 06:50 ب.ظ http://newsofcomputer.blogfa.com

تبادل لینک هم مییکنیم

سلام
چه خبر؟
ما هم تبادل لینک می کنیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد