بزرگترین و پیچیده ترین آزمایش تاریخ

بزرگترین و پیچیده ترین آزمایش تاریخ علمبزرگترین آزمایش علمی تاریخ بشر در مرز فرانسه و سوئیس آغاز شد. ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه 20 شهریور به وقت ایران و مطابق با 10 سپتامبر 2008 ‌بوده است . بزرگترین و پیچیده ترین آزمایش تاریخ علم

بزرگترین و پیچیده ترین آزمایش تاریخ علمبزرگترین آزمایش علمی تاریخ بشر در مرز فرانسه و سوئیس آغاز شد. ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه 20 شهریور به وقت ایران و مطابق با 10 سپتامبر 2008 ‌بوده است . بزرگترین و پیچیده ترین آزمایش تاریخ علم
بزرگترین آزمایش علمی تاریخ بشر در مرز فرانسه و سوئیس آغاز شد. ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه 20 شهریور به وقت ایران و مطابق با 10 سپتامبر 2008 ‌اتاق کنترل شتاب دهنده حلقوی سرن به نام LHC‌ که میزبان مدیران سالهای دور و نزدیک این مجموعه،‌ دانشمندان و خبرنگاران بود،‌ با توضیحات کوتاه مدیر فعلی سرن، ‌کار خود را آغاز کرد!
این شتاب دهنده عظیم که Large Hadron Collider نام دارد با هزینه 9 میلیارد دلار و بزرگترین و پیچیده ترین دستگاهی است که تاکنون توسط بشر ساخته شده است. این شتاب دهنده پروتون ها را با بیش از 99.99 در صد سرعت نور به حرکت در می آورد، سپس آنها را به هم می کوباند. بر اثر این برخورد دمایی بیش از 1000,000 برابر دمای خورشید در مقیاس کوچک ایجاد می شود! این دستگاه قادر است شرایط پس از بیگ بنگ (Big Bang) یا شروع کائنات را در مقیاس میکروسکوپی شبیه سازی کند.

Large Hadron Collider، یا LHC‌ که به نام "برخورد دهنده هادرونی بزرگ" به فارسی ترجمه شده است، برای برخی حکم ماشین قیامت را پیدا کرده است. این برخورد دهنده یا به عبارت دیگر "شتاب دهنده ذره ای" در حقیقت یک آزمایشگاه فیزیک است شامل یک تونل ۲7 کیلومتری که در زیر زمین ساخته شده است . در این تونل ذرات کوچکتر از اتم (ذرات بنیادی) تا سرعتهای حیرت آوری نزدیک به سرعت نور شتاب داده میشوند تا پس از جمع کردن حدود ۱۴ تریلیون الکترون ولت* انرژی، با هم برخورد کنند . با دنبال کردن و مطالعه این برخوردها و نتایج حاصل از آن، فیزیکدانان امیدوارند به اسراری از دنیای زیر اتمی دست یابند که تاکنون خود را از چشم و ابزار و دوربین های آنان پنهان نگه داشته است.
برخورد دهنده هادرونی بزرگ (Large Hadron Collider) که متعلق به سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای (CERN) میباشد، در اعماق یکصد و هفتاد و پنج متری زمین، نزدیک شهر ژنو در ناحیه مرزی سوئیس و فرانسه بنا شده است و به علت اندازه بزرگ آن، بخشی از آن در خاک فرانسه و بخشی دیگر در سوئیس قرار گرفته است. سیر تکمیل پروژه این برخورد دهنده از ایده به عمل بیش از دو دهه طول کشیده است، اما سرانجام در روز چهارشنبه (دهم سپتامبر) اینکار میسر شد و برای اولین بار این ماشین غول پیکر به راه انداخته شد. یکی از اولین اهدافی که برای این شتاب دهنده بزرگ در نظر گرفته شده، تولید و مطالعه برخوردهای بنیادینی است که به عقیده فیزیکدانان مشابه هستند با آنچه که در لحظات آغازین شروع کائنات، یا انفجار بزرگ (بیگ بنگ، Big Bang) اتفاق افتاده است.
اگر چه دانشمندان و علاقه مندان بسیاری در اروپا و گوشه و کنار دنیا با بیقراری در انتظار به راه افتادن این برخورد دهنده بزرگ و شروع به آزمایشهای مختلف برای مطالعه ذرات بنیادی بودند، خبر آماده شدن و به راه افتادن عنقریب این دستگاه عده دیگری را در وحشتی عمیق فرو برده بود : وحشت روز قیامت
و اما نکاتی در مورد این ماشین شتاب دهنده

CERN

که قرار است شرایط مشابه با

Big Bang

یا لحظات آغازین شروع کائنات را ایجاد کند، بصورت اختصار مرور کنید :

یک - مدت ۲۰ سال است که این پروژه در حال اجرا است.

دو - گروهی متشکل از ۷۰۰۰ دانشمند و فیزیکدان با مشارکت ۸۰ کشور جهان در این پروژه کار کرده اند

سه - این ماشین که شبیه یک تیوپ است محیطی برابر با ۲۷ کیلومتر دارد و در ۱۷۵ متری زیر زمین نصب شده است بطوریکه یک قطار به راحتی می تواند از داخل آن عبور کند.

چهار - هدف از آزمایشات این شتاب دهنده، پاسخ به سوالات بزرگ فیزیک از طریق اصابت و برخورد پروتون ها با یکدیگر با سرعت نور (300 هزار کیلومتر در ثانیه) است.

پنج - دمای تولید شده در آن، ۱۰۰۰،۰۰۰ بار از دمای مرکز خورشید بیشتر است

شش - مگنت های ابر رسانای بکار گرفته شده در این ماشین، می تواند دما را همانند اعماق فضا پایین بیاورد.

هفت - این پروژه با هزینه ای بیش از 9 میلیارد دلار آغاز شده است و مهندسان پیچیدگی آن را بسیار بیش از پیچیدگی ماموریت سفر انسان به ماه می دانند.

هشت - آنها امیدوارند در این چند میلیونیوم ثانیه،‌ اتحاد نیروهای اصلی، ‌ابعاد اضافی عالم، ‌ماده تاریک، ‌ضد ماده و همینطور بسیاری از ذرات بنیادی ابتدایی را آشکار کنند.

نه - فیزیکدانان ذرات معتقدند در این آزمایش می توانند شرایط اولیه شکل گیری عالم بر مبنای نظریه مهبانگ را شبیه سازی کنند.

ده - این شتاب دهنده به شکل دایره ای غول پیکر در زیر زمین و زیر خاک کشورهای فرانسه و سوئیس می گذرد و دایره ای به محیط 27 کیلومتر را شکل می دهد.

یازده - بسیاری از محققان امیدوارند با انجام این آزمایش و تکرار آن در ماه‌ها و سالهای آینده به شرایط اولیه کیهان دست یابند.

دوازده - تا این لحظه همه مراحل آزمایش مطابق برنامه از پیش تعیین شده به پیش رفته است.

توصیه می کنم ادامه تصاویر این ماشین عجیب، که قرار است بزودی به سوالات بسیاری از عجایب خلقت و کائنات که برای همه جهانیان مطرح است پاسخ دهد را حتما نگاه کنید
فیلم ویدیویی: گزارش آنلاین آزمایش http://www.youtube.com/watch?v=TtVbZLCPlW8

فیلم ویدیویی: شرح کامل آزمایش http://www.youtube.com/watch?v=qQNpucos9wc

ضمنا برای مشاهده تصاویر و مطالب موضوعات مرتبط (با زبان اصلی) با این آزمایش بزرگ، که نام بزرگترین و پرهزینه ترین آزمایش تاریخ علم را به خود اختصاص داده است، روی لینک های زیر کلیک کنید :

لینک 1 : http://lhc-first-beam.web.cern.ch/lhc-first-beam
لینک 2 : http://cdsweb.cern.ch/record/1125846
لینک 3 : http://lhcb-vd.web.cern.ch/lhcb-vd/html/first_events.htm
لینک 4 : http://cdsweb.cern.ch/record/1125843
لینک 5 : http://cdsweb.cern.ch/record/1120955
منبع:http://www.persian-star.org/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد